dinsdag 29 april 2014

vage actie!

Iets vags mee gemaakt wat ik jullie niet van wil weerhouden. Zoals een gewone dag in Tanzania aan het werk.

Tot er op een gegeven moment een oudere man om het hoekje kwam kijken, en vervolgens weer weg ging omdat er nog een andere patient binnen was. Daarna ging de patient weg en kwam er een andere vrouwelijke patient binnen. Die werd weg gestuurd, geen idee waarom... Wat bleek die oudere man kwam met zijn koffer en een veeeeeelste grote pak binnen en ging zitten.

Hij haalde de afspraken kaart er uit, en hij vervromelde volgens mij twee briefjes van 10.000 shilling en gaf en handschud aan Mosha. Die nam het aan.

Daarna vervromeld hij en briefje van 10.000 shilling en wilde het aan mij geven. Waarop ik vriendelijk bedankte, hij heeft het toch harder nodig en ineens zei Mosha nee, en wees naar Maria, geef het aan haar. Ehm oke dacht ik. Waarom gun je het mij niet :P

Ik vroeg nadat die man was vertrokken waarom ze het aan nam van hem. Aangezien het bij ons niet mag waar ik ook gewerkt hebt, om geld aan te nemen van patienten of familie. Ze wilde het gaan uitleggen op een hele zachter toon, of verder niemand het mag weten. Tot er weer een andere patient binnen kwam hield ze haar mond. Nadat die patient weg was, heeft ze er volgens mij over nagedacht en vertelde ze dat het voor hun gemoeds toestand goed is om geld te geven dan denken ze dat ze via God of zo geholpen word. En dat ik het volgende keer moet accepteren en dan als ik het niet wil aan iemand anders kan geven. Dat laatste ga ik echt niet doen. Ik wil niet hun idee handhaven dat blanken gewoon geld kan weg geven aan wie dan ook. Dus blijf gewoon nee zeggen als ik weer geld krijg aangeboden hier. Dit zei ze trouwens wel op een fluisterende toon alsof de hoofdzuster het niet mocht horen!
 

4 opmerkingen:

  1. Maar ook een vage uitleg van Mosha. Ik ben benieuwd naar de werkelijke toedracht. Omkoping?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. och gut, die arme man!
    Goed van je hoor om nee te zeggen tegen deze praktijken. Dit in stand houden heeft geen nut! De zusters maken dus misbruik van hun beroep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Raar hoor! Goed dat je het niet aangenomen hebt en ook de volgende keer niet gaat aanpakken.Waarschijnlijk zit Mosha in vreemde pr aktijken. Ik vind het vreemd en zou het waarschijnlijk ook gaan navragen of dat kan/mag.Zo worden ze "rijk". Die man krijgt er misschien niet eens meer zorg voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij mocht hij wel voor alle anderen. Wilde het nog na vragen, maar zoek nog even een goed moment. Heb vandaag namelijk verteld dat ik maandag en vrijdag ander werk ga zoeken/krijgen! Dacht vertel ze het zelf ipv als ze het vrijdag zelf achter komen :) Nog geen idee wat en waar :)

    BeantwoordenVerwijderen