dinsdag 22 april 2014

Ontmoetingen met de bevolking hier!


Het komt waarschijnlijk omdat ik een Mzungu bent. Volgens mij maak het niet uit of je blond of bruin haar heb. Al zal het misschien voor sommige mannen wel iets uitmaken. In ieder geval heb je eerst de daladala waar je aan moet wennen. Ze toeteren naar elk persoon die ze denken die wel in de bus willen stappen. Ze doen het dus naar iedereen. Iets meer naar zoekende Mzungu. Of als je langs de kant van de weg loopt toeten ze ook en roepen ze je na om te vragen of je mee wil rijden. Als je buiten loopt, bijvoorbeeld in de stad, dan vraagt de meeste mannelijk persoon die je voorbij loop hoe het met je gaat. Vaak in het Swahili en als je dan antwoord kan geven in het Swahili zijn ze helemaal blij en gaan ze meer met je praten. Als je dan antwoord geef en gewoon door loopt dan heb je er ook niet veel lastig van. Omdat je vaker langs zelfde stuken loopt beginnen ze je te herkennen. Nadeel is dat ik niet oplet en ze vaak snel voorbij loop.

Laats was er een man die wel een gesprekje met me aan wilde gaan, en ik dacht kom laat ik het eens doen, want loop vaak snel langs, geef kort antwoord en loop weer snel verder. Geef antwoord op hun vraag. Hujambo – Sijambo, Mambo – Poa. Soms moet ik zo erg nadenken dat ik dan weer net het verkeerde zegt. Die man die zag me al even voorbij lopen. Natuurlijk kan dat, want let niet echt op wie ik allemaal passer en helemaal niet de mannen die je aanspreken. Deze man wilde me erg graag eens spreken. Stukje in Swahili maar toch de rest in het Engels. Hij houd van me… Altijd fijn om te weten dat ik geliefd ben. Hoe gevleid ik me ook voel. Was mijn reactie toch dat ik al getrouwd ben. Met dank aan mijn lieve zus, die me ring heb gegeven uit Australië die lijkt op een trouwring. Die vriendelijke man verteld ik, dat ik een erg jaloerse man heb, en dat hij niet goed vind dat ik met vreemde mannen wat ga drinken. En dus ook niet mijn telefoonnummer mag weggeven J hahaha! Dank Marloes (Nederlands vrijwilliger) dat je me weer hielp herinneren van hoe handig ring dragen is.

Afscheid genomen van deze vriendelijk man, kwam al snel een groepje mannen tegen die graag met me wilde praten, gelukkig was ik dichtbij het restaurant waar ik wilde zijn, waardoor je ze ook makkelijk van je af kan schudden. Helpt niet altijd soms wachten ze gewoon op je als je alleen even in de winkel wat haal. Restaurant duurt toch wel wat langer! Misschien kwam het vandaag omdat ik een rok met een rode shirt droeg. Dit lag zeker in trek bij de mannen. Want echt man na man wilde graag met mijn praten. Het grappig is dat ik me de laatste tijd niet interesseerde dat ik onwijs erge witte melk flessen benen heb met haar nog wel ;) hihi Waar je vroeger druk om kan maken. Denk dat het nu twee jaar geleden is, dat ik dacht, ehm ben blank kan niet verwachten dat ik bruine benen heb! Dus nu vol trots laat ik ze mijn blanke winter benen zien.

Op de terug reis naar de Daladala kwam er een Masai naar me toe, en hij vertelde me al even te willen spreken, en dat ik vaak zo hard langsloop… Hij merkte op dat ik nu niet zo erge vaart heb en dat die wel een stukje met me mee wilde lopen en een praatje te maken. Dus spraken we weer een stukje Swahili en kreeg ik als compliment dat mijn Swahili aardig aanwezig is, en dat die dat leuk vind dat mensen hun taal willen leren. Alleen krijg ik een zin maar niet in mijn hoofd. Jina lako ni nani? Jina langu ni Mariëlle, na wewe? (hoe heet jij, ik heet Mariëlle, hoe heet jij ?) Blijven oefenen dus.

Schoolkinderen willen je ook graag aanspreken en een gesprek met je aan gaan. Ik heb hier niet altijd zin in, dus soms kort af en soms geef ik ze wel rustig antwoord. Je zou denken wat maak het uit om ze antwoord te geven. Tja als je steeds word aan gesproken vind je het ook wel eens lekker om gewoon te lopen zonder aangesproken te worden. Dan je als onbekende in Tanzania loopt!

De vrouwen vinden het ook leuk om je aan te spreken. Meid vroeg een keer of ze me haar wilde aanraken. Ze ging mijn haar invlechten. Wat grappig was, want al snel was de vlecht uit mijn haar. Ze vroeg me waarom ik het er uit haalde. Toevallig was Jeslyne mijn haar aan het vlechten, waardoor toen ze klaar was, drie keer mijn haar schudde en mijn vlecht er al weer uit was. Vond ze dat wel verbazend maar grappig. Af en toe zitten ze nog wel eens aan me haar. Gewoon omdat ze het zacht vinden en leuk vinden om het aan te raken.
Ervaring met de bevolking dus!
 
Zo zag ik er dus uit :) tja een foto gemaakt in de wc daar. Je moet wat he! Zo vergeten jullie ook niet hoe ik er uit zie :)

1 opmerking:

  1. Ha ha! Of we je zullen vergeten? Ik ken het gevoel wel dat iedereen met je wilt praten. Waarom? Heb je ook al dat iedereen met je op de foto wil? Ik moest altijd lachen om de personen die met mij mee waren (blanke) die moesten op de foto naar 4 keer was ik het zat en liep vaak door. Of dat ze nog nooit een blanke hadden gezien. Ik wil gewoon met rust worden gelaten. Vermaak je zelf af en toe een gesprekje is leuk, maar meer...... Vaak wilde ze meer dat zag ik wel meteen. Bemoeide me er niet mee keek wel toe. Dus ik snap je wel dat je soms denkt laatje ff met rust.

    BeantwoordenVerwijderen