dinsdag 15 april 2014

Eerste dag in het ziekenhuis!

Eerste dag leer ik gelijk goed van me afbijten.

Er loopt hier een bitsche rond die denkt dat ze het allemaal wel weet. Gelukkig heb ik me gelijk duidelijk gemaakt dat het in Nederland even anders gaat dan hier. En dat wat zij allemaal doet, dat wij dat hier in Nederland dus even anders doen. En ook gelijk verteld dat ze niet zo kleinerend moet doen. Ze doet gelijk een stuk aardiger!

Ik werk nu op de psychiatrische afdeling. Dat houd in: dat patienten langst komen op afspraak (afspraak moet je even globaal nemen) die wachten op een houten bank in de hal. Als de patient binnen komt, neem je hun afspraken kaart aan en schrijf je hun naam, leeftijd, geslacht waar ze wonen en hun diagnose, en hun nummer. Mosha (bitsche) die praat met de familie en patient en schrijf ze dan medicatie voor (ze vind het raar dat ik geen medicatie voorschrijf). Daarvan maak de ander person (ik) het recept klaar. En schrijf je weer in een ander boek wat voor medicatie is uit geschreven. Daarvan schrijf je weer in een ander boek wie er langs is geweest en wanneer ze weer terug komen.

Wat grappig was, ze verwacht dat je gelijk het eerste minuut dat ik binnen komt dat ik het alleen kon doen. Je bent toch verpleegkundige??? Was haar antwoord, ehm ja dus??? Gelukkig zit Mosha naast me, en praat met de patienten. Dus eerste uur heeft er iemand naast me gezeten omdat ik dit eiste. En ze heeft me precies verteld wat ik moest doen. Ondanks dat ze bijna geen Engels sprak, was ze erg lief en was zij de gene die klapte toen ik binnen kwam. En ze hoorde dat ik er kwam werken. :S  Gelukkig na een uur had ik alles door, en kon ik het voornamelijk alleen af. Als je het weet is het simpel en heb ik het eigenlijk al door. Dus voor 14.00 had ik al door wat er de komende tijd van me verwacht word. Want praten met de patienten zal lasting gaan, omdat ze bijna geen Engels spreken.

Dus wat heb ik gedaan, ik ben naar de manger gegaan en verteld dat dit niet is wat ik verwacht. Nou heeft hij me verteld dat als hij haar ziet met Jocye (leidinggevende van die afdeling) ga praten over mijn eventuele volgende functie. Hij had het over In The Wood. (soort thuiszorg) Onbekend wanneer hij dat gesprek gaat doen, en hoever ik dan mee mag gaan bij de mensen thuis. Want dit werk leer ik niets van, en ik wil graag iets leren. En hun kan ik voldoende leren. Zoals niet praten waar de patienten bij zijn over andere patienten praten. Niet praten over der ruggen van de patienten. Niet praten met je college waar de patient bij is, wat niet over ze gaat. Nou kan wl even door gaan.

Oh ja en natuurlijk dag een is mijn gevraagd door een patient of ik geld had, want hij wilde graag naar de tandarts. Tja het woordje HAPANA ken ik gelukkig geod genoeg. Dat betekend NEE.

Ik ben ook nog met college (naam weet ik even niet, die lieve) met twee anderen patienten naar andere afdeling gegaan. Eentje had pijn en die andere was onduidelijk wat die nu had. En daar vroeg een zuster of ik een telescope heb. Wat staat er op mijn voorhoofd???? Rijke Mzungu? Hierbij zei ik NO.

Daarna heb ik maar eens verteld, wat waarschijnlijk geen effect heeft, want Mosha kent ook slecht Engels dat wij Mzungu (blanke) sparen om hier vrijwilligerswerk te doen. Dat snapt ze dus niet... Uitleggen heeft daardoor ook weinig zin :)

Zoals je kan lezen was het een erg leerzame dag. Wat ik geleerd heb, om duidelijk te zijn, en niet erg te vinden dat ze je niet aardig vinden :) haha Oh ja en volgens haar zijn alle Mzungu niet vrijgezel... Waar leren ze dat? Oke ik snap wel dat vaak Mzungu zeggen dat ze een vriend hebben, maar dat is vaak tegen de mannen, niet tegen de vrouwen. Misschien moet ik dat ook maar gaan doen. Dan ben je wel gelijk van het gezeur af.... Ze vinden het erg raar dat je alleen woond. Dus maar verteld dat ik lieve ouders heb, alleen dat ik  niet bij ze wil wonen ( Greet en Nico, zijn hier over eens... ) hahaha

ps de woorden die ik typt worden automatische Engels gemaakt, dus best lasting typen...
ps waren geen patienten dus was zo brutal om te vragen of ik achter de pc kan :)
ps ze hebben een westelijke wc. Eerst begeleide ze maar de staande wc. Daar was geen wc papier, toen ik vroeg om wc papier, zei er eentje dan heb je de sleutel nodig, oke... En kreeg de sleutel en je raad het nooit... Een westelijke wc :) JIPPY!!! SUPER ZIEKENHUIS :) hahaha

SNIK geen INTERNET op mijn Mobiel... :'(

5 opmerkingen:

  1. Hoi leuk te horen (lezen) hoe het je daar gaat. Nu al een bijzondere beleving.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. fijn Marielle het begin is er.ik volg je met plezier en liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Mariëlle wat leuk om te lezen wat je op 1 dag allemaal mee maakt. Ik hoop dat je mee mag als thuiszorg medewerker. Daar leer je echt veel van. Heel begrijpelijk dat je nu het gevoel hebt dat je niks leert. Je kent de taal niet dus kan ook geen gesprekken aan gaan. Echt jammer! Ik zie je dat al zeggen tegen mosha. Die zal wel denken daar heb je weer zo'n blanke met een westers oog. Denken dat ze het beter weten. Nee dat is niet zo maar je kunt het ook anders doen. Ik denk dat ze zich bedreigd voelt en bang is dat jij haar baantje in pikt. Ha ha ja in de toekomst als je de taal beter gaat leren kennen en spreken😉
    Succes en volg met liefde je verhalen. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel. Vind het leuk om dit voor jullie te schrijven. Daarom blij met jullie reactie :) Met liefde schrijf ik mijn avontuur :) Dikke kus voor jullie vieren. Marielle

    BeantwoordenVerwijderen