maandag 7 april 2014

Tanzania Handbook!

Oke ik weet het, via de organisatie met wie ik ga, hebben een handboek. En omdat die in het engels was, had ik zo iets van, ja daag... Dat ga ik niet lezen hoor. Maar ja toch zat ik er door heen te bladeren. En toen kwam ik nog wel achter wat handige tips. Zo ook het adres waar mensen brieven kan sturen... Oke oke geef toe, ik had er eerder achter kunnen komen :)

Belangrijke informatie als je een pakket naar me wil sturen: Waar jullie wel rekening mee moeten houden is dat er in Tanzania geen douanerecht is. Dat betekend dat als het pakketje meer dan 500 gram weegt dat ik dan een boete voor moet betalen, onbekend hoeveel me dat gaat kosten. Waarschijnlijk afhankelijk hoe zwaar het pakket is. Dus lieve vrienden, lief als jullie mij een pakket wil sturen, maar dat betekend dat ik het pakket wat je opstuurt voor moet betalen om te ontvangen. Daarom dringend verzoek om niet uit je zelf iets naar me te sturen wat zwaarder dan 500 gram is. 
Voor gewone post is het 95 % zeker dat het aankomt. Het is alleen erg onduidelijk hoelang de post er over kan doen! Ene keer is het na 6 dagen binnen, terwijl het ook 4 weken kan duren!  


Dus voor de mensen die het adres willen: 
Mariëlle Voskamp 
Glory Matoi 
C/O Projects Abroad
P.O.BOX 16332
ARUSHA,
TANZANIA


Wat ook in het handboek staat over cultuurschok hoe je het kan verminderen:
Dus een effecten manier om het te voorkomen. Als je 2 uur belt of chat met je vrienden of familie. En veel tijd doorbrengt met westerse vrijwilligers, werkt niet bij heimwee/ cultuurschok. Dat maakt het probleem alleen maar erger... 

Hun advies is dat ik me beter meer kan verdiepen in het land, uit gaat met mijn Tanzaniaanse collega's. Mij te gaan verdiepen in hun lokale taal, Swahili (scheelt dat ik al een kleine basis heb van die taal). En mijn tijd vullen met positieve aspecten van het leven in Tanzania... Ik denk dat ik daar heeeeeel goed zal vermaken. Misschien te veel dat ik niet meer terug wil naar Nederland. Als ik uit ga met mijn collega's en oude bekende van een jaar geleden die ik waarschijnlijk weer ga ontmoeten, nee echt dan wil ik zeker niet meer terug naar Nederland!!! Scheelt hoef mijn baan niet meer op te zeggen :) hahaha Alleen mijn huis op zeggen, en andere dingen opzeggen en dan weer terug! Oh wat een heerlijke gedachten... Binnen kort weet ik hoe het daar is, en voor het eerst zolang van huis. Hoe zal het mij bevallen!!! Kan haast neit wachten... laatste dagen nog ff overleven ;)

Had met mezelf al afgesproken dat ik mijn NL nummer niet zal gebruiken daar in Tanzania. Wel de eerste dagen tot ik een Tanzaniaans nummer heb. Voor de eerste dagen is het wel fijn om bereikbaar te zijn aankom. En om mijn ouders te laten weten dat ik veilig ben aangekomen. Daarna is het nummer dus onbereikbaar tot ik weer in Nederland ben! Dus alleen via mail, Facebook en blog te bereiken!! Scheelt dus ook voor cultuurschok....  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten