maandag 21 april 2014

Begrafenis

Vanmorgen werd gevraagd of ik mee wilde gaan naar de begrafenis van de familie.  Zaterdag is de kleinzoon van haar zus overleden en word op eerste paasdag begraven. Gelijkbde dag na overleiden bij Moslims. Ik wilde mijn gezicht laten zien en besloot mee te gaan. Hoe laat was onduidelijk en dacht wacht het wel af. Uit eindelijk rond 12 uur begon iedereen zich om te kleden en dacht nadat iedereen een rok draagde dat ik doe mijn enige lange rok ook aan. Vroeg of ik een hoofddoek op moest en ze vonden het wel grappig. Met hoofddoek liep ik met ze mee naar beneden en we wachte op de daladala. Daar zakte mijn hoofddoek af en liet het zo.  Niet dat er verteld word wat er precies van je verwacht word. We werden iets verder dan het ziekenhuis afgezet en liepen een stuk terug. Uiteindelijk na 15 min en verschillende keren gevraagd of we mee wilde in de daladala die voorbij reden. Werden we geroepen waar Salma en chauffeur stonden. We gingen in de auto zitten en haalde nog drie andere mensen op.
Uiteindelijk zijn we aangekomen bij het huis waar iedereen ontvangen worden. Daar zitten de vrouwen en mannen gescheiden. Ik werd voorop gestuurd met condoleren bij de vrouwen. Uit eindelijk door mijn vragende ogen kwam vriendin van Salma die met me mee liep en voordeed wat ik moest doen. Aantal mensen gecondoleerd. Nadat ik begreep dat pole of samanani gezegt kon worden als je de handschud. Verder kort gesproken  met haar over het zh en hoe begrafenis bij ons ging. Ze vind maar gek idee over crematie en 5 dagen wachten boven de grond. Ze vroeg wat ik wilde en zei dat ik gecremeerd wil worden dat ik begraven een eng idee vind. Kon ze zich niet in verplaatsen.
Verder wachten, erg lang wachten. Onder tussen pakte iedereen haar mobiel en dacht na 30 min doe het ook. Ken niet echt met iemand praten. Na uur zitten en wachten kwam een mandje langs met een notitieschrif waar je geld in kan doen. Geen idee waarvoor. Dit niet gedaan. Daarna kreeg je soda. (Had daar over schijnbaar niets te maken)
Op de achtergrond hoorde je in de tuin waar de mannen zitten geschreeuw,  ik ga er vanuit dat de begrafenis begonnen is. Mariam die werd gevraagd om te helpen met soda en andere dingen te doen. Zit verder met de andere dames op een bank, gelukkig niet op de grond waar steeds meer vrouwen gingen zitten. Net daladala maar dan in de woonkamer waar de plaats voor de vrouwen is schijnbaar.  Gelukkig in Nederland zijn we meer geëmancipeerd :-D
Ohja en geluid van telefoons staan gewoon aan... als ze gebeld worden nemen ze gewoon op... oke dit schild voor mij dat ik dit gewoon op mijn blog schrijf en zo meeste dingen kan omschrijven. 
Om 15.00 konden de vrouwen der lunch halen, werd buiten opgediend door aantal vrouwen. Daar zag je een groepje mannen op de veranda zitten te zingen en te bidden. We liepen achterop en aten het buiten staand op. Nadat we het op hadden gingen we naar binnen op de zelfde plek zitten en verder wachten.
Rond 16.30 konden we in een auto stappen en gingen we richting huis. Na aantal stops. Echt je kan gewoon even langs de kant van de weg staan om bv papieren na te kijken, of andere weg helft staan als je naar de overkant wil gaan.

6 opmerkingen:

  1. Oh dat verloopt inderdaad heel anders dan hier he.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja heel anders. Moslim gebeuren. Geen idee hoe hier een christelijke begravenis gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo wat een bijzondere ervaring. Heb jij die kleinzoon nog gezien of.... Deze jongen wordt toch begraven? Is dat of dien ze dat nog op een bijzondere manier? Lijkt me wel een lange zit. Ik zie je al kijken met die ogen euh wat moet ik doen? Wel fijn dat ze je het voor deden. Ik zal me ook zeer ongemakkelijk voelen als ik niet weet wat/hoe ik het moet doen. Jammer dat je geen internet hebt op je mobiel. Wel grappig dat ze daar hun telefoon aan hebben staan terwijl het bij de meeste geloven de telefoon uit moet staan bij een dienst. Verder nog wat gedaan met Pasen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was inderdaad een bijzonderen ervaring. Ik was bij een vriend van me. Gezellig pasen gevierd. Ja was zeker ongemakkelijk. wel handig dat ik mijn blog kon bijhouden zo :) hahaha Jij nog wat met pasen gedaan? Nog eieren gezocht?!

    BeantwoordenVerwijderen