woensdag 23 april 2014

Nice day on the office!

Het was een leuke en gezellige dag op het werk. Geen idee wat er gebeurd is, ja ja gelijk achterdochtig ben ik weer!!! Mosha ging hele gesprekken met me aan. Over de patienten en over het praten van Engels. Ze wil graag leren om net zo goed als mij te praten, wat moet ze er voor doen. Ehm Engels boek lezen, of Engelstalige programma' s kijken. Ze vroeg welke talen ik nog meer spreek. Ik vertelde haar alleen Engels en Nederlands. Kon haar moeilijk vertellen dat ik dyslectische ben, en dus de talenknobbel minimaal is. Heb het geprobeerd uit te leggen bij Salma, dacht dat doe ik maar niet meer want het heeft geen zin. Dus ik zei dank je wel :)

Ben wat wijzer geworden over dossiers. Als ze 3 a 4 maanden niet geweest zijn, gaat hun dossier naar het argief en mochten ze weer terug komen moeten ze eerst daar langs om hem op te halen voor we ze verder kunnen behandelen. Toevallig waren er twee patienten die ruim een jaar niet meer geweest zijn. Ze wilde weer medicatie hebben. Eerst slijmen dat ze het zonder dossier vast wel kunnen krijgen. Gelukkig trapte Mosha er niet in. Beiden patienten zijn ongeveer drie keer langs komen op kantoor voor ze eigenlijk hun dossier gingen halen. Ze waren beiden Alcoholisten, waarvan eentje een vlotte babbel heeft en hij sprak in het Engels tegen mij, dat ik een mooie meid ben etc. En vroeg of ik een vriend had... Ja dus! Hij vond het zo jammer. Ik zei nou mijn vriend vind dat niet. Hij vroeg nog of mijn vriend een baan had en waar hij nu was. Ik zei ja mijn vriend heeft een baan en is nu in Nederland :) hahaha
Uiteindelijk hebben ze een nieuw dossier, alles word met de hand gemaakt. En er zijn ook geen backup. Dus als er een dossier kwijt raakt dat kom er copy op te staan met lege blaadjes... Kan je weer op nieuw beginnen!
Je heb altijd een patienten nr anders heb je geen dossier, alhoewel deze zin niet klopt. Want we hebben aantal patienten zonder nr en sommige zonder file... Dus eigenlijk spreek ze zich hier tegen. Als je hier verduidelijkheid om vraagt begrijp ze me vraag niet. Dus misschien kom ik hier later nog we op terug. Want officieel Mogen we ze dan niet helpen.

Mosha vertelde ook nog dat Maria altijd weg loopt als er iemand op haar plaats zit, nu ik dus. En dat ze haar werk niet goed doet. Dus had gelijk dat ze erg blij was me te zien, want dan wist ze dat ze vaak weg kon lopen van haar werk. Kreeg wel een compliment dat ik mijn werk serieus neem en dat Maria er een voorbeeld aan kan nemen. Dat mede door haar sloridigheid veel dossier kwijt raakt omdat het niet goed word opgeborgen. Kan natuurlijk tegen haar zeggen, heb je dit ook met haar besproken?! hahaha Dacht ga hier niemand opvoeden :) ik luister en zet het gewoon op mijn blog :) hebben jullie ook nog wat nieuws te lezen.

Omdat Mosha niet zo lekker was en lage suiker had. Wat grappig was, want ze liep naar me toe om te laten zien wat voor gls ze had en wat ze het beste kan doen. Misschien kijk ze inderdaad tegen me op, en is ze nu gewend aan me en accepteerd ze me meer. Want nu mocht ik in dossiers schrijven. Wat grappig was, want Maria mag het niet, maar ze vertelde mij wat ik moest schrijven. Vaag... En ook nog een recept geschreven ook wat Maria vertelde, mare liet het zeker ook aan Mosha zien. Zodat ik niet de verantwoording heb van de recept.

JAAAA VANDAAG IN THE WOOD!!!
Ehm oke had het me toch iets heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders voorgesteld. Is niet bij de mensen thuis. Het is op een andere afdeling van het ziekenhuis. Ik vroeg vanmorgen vroeg aan Joyce of ik nog een keer mee mocht kijken in The Wood. Ja natuurlijk dat mag, ze was het nog niet vergeten! Ik zou er met Maria heen gaan. Erg onhandig omdat ze geen Engels kan en ze begrijp mij niet wat ik allemaal vraag aan haar. Maar goed we zouden naar de Patient gaan en ik moest met haar praten. Ehm pardon? Ik maar gezegd dat ik een Nurse ben en geen dokter of psychiater, maak niet uit wat ik zeg... Oke we zijn aangekomen bij de Patient en eerste wat ze zei dat ze geen Engels spreek ni het Engels. En paar woorden in het Engels. Dat het goed met haar ging, hoe ze heet en vroeg hoe ik heet. Later vroeg ze of ik een man of een vrouw was.

Ze is drie maanden geleden bevallen van een baby en wil haar kind graag terug. Ze heeft in deze omgeving geen familie op wie ze terug kan vallen. Wat voor psychiatrische stoornis ze heeft werd niet duidelijk. De patient vertelde dat ze graag samen met haar kind wil zijn, maar dat ze geen geld heeft voor eten. De manier hoe ze over kwam had ze duidelijk iets maar tja ben geen dokter om daar een oordeel over te geven. Waarvan de nurse daar vroeg of ik nog een op een met haar wilde praten. Ehm taal problem???!! We zijn weer weg gegaan, en weer terug naar me Eigen afdeling. Liep dus erg anders dan verwacht. Hoe moet ik nu weten wat ik moet doen, als ik niet weet wat ik moet doen? Is dit Afrika? Van de zuster gehoord dat ze hier al drie weken is en dat ze een plek voor haar ga zoeken waar ze thusi hoord, omdat waar ze nu slaapt op een zaal met 20 patienten zonder privacy.

Zo dit was een leuke dag. Ik ga nu snel naar Project abroud want kreeg een sms dat er een letter voor me lag :) dus ga er snel heen! Daarna naar huis en wat kleding wassen!

Een leuke dag om te lezen voor jullie :)

dikke kuss!

1 opmerking:

  1. Hè doktertje, wat vervelend die taalbarrière. Anders had je veel meer contact gehad. Mocht je misschien meer doen. Wel leuk dat Mosha je meer liet doen dat geeft jou denk ik wel een beter gevoel of niet? Mis. Heeft iemand wel trg er n Mosha gezegd dat ze meer moet waarderen, omdat ze nog veel kan leren van je. Je kan Maria proberen te activeren tot "hetzelfde" te doen als jij zodat er minder papieren kwijt raken. Leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen