donderdag 24 april 2014

Dirty day

Vandaag was het geen gewone werkdag. Ik vertelde op mijn werk dat ik vandaag niet kwam werken. Dat vandaag social Thursday is en dat ik een andere dag voor de boeg heb.

We gaan naar de bevolking wat de Masai genoemd worden en helpen met een school bouwen. 

We zaten rond 9.30 in de bus buiten Arusha. 1.5 uur rijden van het centrum. In de bus vertelde ze ook dat we stukke zeep weg gaan geven aan de mensen die het hard nodig hebben. En dat we kinderen gaan leren tandenpoetsen. Doos vol met tandenborstels en tandpasta.

Toen we aan gekomen zijn via onverharde wegen, waarvan andere vrijwilligers vertelde dat ze hier wel eens vast hebben gezeten met de bus, ging het vandaag erg soepel en waren we er zo. Op een open veld zijn ze bezig met een school bouwen.
Drie andere vrijwilligers doen dit elke dag en gingen nu ook verder met bouwen. De andere vrijwilligers gingen stenen sjouwen en legde het op de grond, om uiteindelijk een elgale ondergrond te maken voor de kinderen en docenten.
We waren even bezig, toen kwam de school uit, en kwamen de kinderen hard aangelopen naar ons toe. Om te kijken wat we aan het doen zijn. De kinderen zitten nu in een grote kerk. Vrij snel daarna zijn we naar de kinderen toe gegaan en gingen we ze uitleggen hoe ze het beste hun tanden kunnen poetsen. De wat groteren kinderen begrepen je. De jongere kinderen begrepen je niet. Ze spreken een andere taal dan Swahili waardoor je nog moeilijker met ze kon communiceren. Na het tanden poetsen gingen ze in een groten kring zitten en begonnen ze te zingen. Daarna kregen we allemaal een lolly en gingen we met zijn alle de lolly eten. De de lolly gingen de kinderen naar binnen en gingen ze zitten achter hun tafel. De juffrouw zong een liet en de kinderen reageerde er op.

Daarna hebben we een rondje gelopen. En gingen we langs hun huizen. De vrouwen en mannen die thuis waren, kregen van ons een stuk zeep. En legde we uit van welk project we zijn en wat we kwamen doen.

Terugkomst bij de school hebben we weer geholpen met de stenen naar binnen te dragen via een lijn. Om zo een lokaal te vullen met stenen.

Rond 13.30 zijn we vertrokken naar een plaats waar we konden gaan weten. Daarvoor zijn we nog op een andere plaats gestopt om nog maals de overgebleven zeep uit te delen aan andere mensen. Dit heb ik niet gedaan, ben ik de bus blijven zitten. Vond dit gek om even als blanke op straat iets uit te delen. Tenmiste zo voelde het voor mij! Gelukkig duurde deze stop niet langer dan 10 minute. En werd de afstand van het restaurant kleiner. We hebben rijst, vlees, kippenpoten met patat gegeten.  En gefrituurde bananen, watermeloenen, advocabo erbij.


De organisatie maakte fotos van onze activiteiten. Daar heb ik helaas nog geen foto's van.
Wel heb ik foto's gemaakt van de kinderen en van de omgeving.






4 opmerkingen:

  1. Lijkt me een super leuke ervaring om even met vrijwilligers een schooltje te bouwen :D
    Kids leren tanden poetsen en dan lollies geven vind ik iets minder logisch, maar moet er wel om lachen. Als ze daarna maar hun tanden poetsen :D
    Bizar he dat men verlegen zit om zeep. Dat is toch iets wat hier in nl bij basis hoort. Zonder zou je hier net snel zitten.
    collega van me maakt zelfs zeep als luxe artikel eigen gebruik. Dus superdeluxe lekkere zeepje.
    Ik snap overigens wel dat je in de bus bleef zitten bij het uitdelen, ik zou dat ook een beetje vreemd vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje dat je me begrijpt, niet iedereen deed dat :) Ach eigenwijs ben ik ook gewoon hier in Tanzania. Niet achter de schapen aan lopen! Tja stukje van de school hoor ;) we hielpen maar een paar uur! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt als een bijzondere dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha die Mariëlle, wat bijzonder om dit te doen. Ik herken het van mijn eigen reis. Toen zijn we ook de bergen in gegaan om bij een dorp spelen uit te delen. Geen zeep maar speelgoed en snoep. Eenmaal in de bergen hebben we ook chocolade melk met klonten geserveerd en brood. Heb 1 slok van die chocolademelk gedronken de rillingen liepen langs mijn lijf. Wij kregen ook in een schooltje soep met gele/rode/bruine en zwarte aardappelen. Een aanrader😉. Ik begrijp goed dat je als blanke dat niet graag doet. Zelf zou ik veel te nieuwsgierig zijn om het wel te doen. Ha ha zo ben ik. Leuke foto's heb je gemaakt. Ik krijg een mooie indruk wat je gedaan hebt. Super Hoe jij je inzet voor de mensen daar. Ik krijg er zo nu en dan heimwee naar. Meis succes met je volgende ontdekking/ervaring. Xxxx

    BeantwoordenVerwijderen