vrijdag 9 mei 2014

Tweede dag op de kinderafdeling. ..

Foto's komen later!!!!

Ik kwam iets later dan half negen aan. Ze waren al druk bezig met de afdeling/ziekenhuis mooi aan het maken voor verpleegkundige dag en de president die langs komt. Viel wel op, de mooiste lakens voor op bed werden uit de kast gehaald.
Ik werkte met een lokale zuster! Dat betekend natuurlijk wel op die tempo een bed opmaken... echt super en dan ook super langzaam. Zo langzaam dat ik die tempo echt niet kan. Voor mij gevoel ging ik al erg langzaam een bed op maken... toch hoorde ik later .... blabla blabla mzungu blabla blabla. Natuurlijk reageerde ik op de mzungu verhaal. Ik werkte te snel... kon ze niet aan. En klaagde allemaal zo moe te zijn... geen wonder als je zo langzaam werk. Ik werd er ook ontzettend moe van. Daarna na 1.5 uur 9 bedden op gemaakt en nog werd er snel een deken tussen de mooie hoeslaken gedaan. Daarna was er niets te doen, stond heel even bij een nieuwe patiënt die binnen is gekomen. Ik zag drie blanken buiten zitten en ben er naar toe gelopen. 15 minuten gekletst maakt allemaal niet uit. Daarna ben ik naar boven gegaan en ben ik bij de dokter een lieve zuster gaan zitten. Daar raakte we aan de praat. Spraken we over de zieke kinderen. Vroeg heel voorzichtig of ik naar de afdeling kan gaan waar ze na de bevalling heen gaan. En dat mocht! Ze bracht me er heen en ik sprak heel even met de blanke Romainia. Vertelde ze dat de drie ondervoede kleine kinderen nog leefde. Zo lief en klein en rustig als ze daar liggen. Ben er even geweest. Voldoende foto's gemaakt. Daarna terug naar de afdeling.  Waar eliza medicatie ronde deed. Ik hielp haar mee om de medicijnen klaar te maken. En ben rond 13.45 weg gegaan om te lunchen. Na mijn pizza kwam ik dokter Kalua en later dokter Erik tegen. Ben bij ze gaan zitten en spraken over ziekenhuis. En dat het allemaal zo word opgeruimd en schoon gemaakt voor de president.  Kalua liet een foto van zijn 3 maanden oude dochter zien. Ze lachde zo schattig.

Ga nu naar Salma haar kantoor. Wikde ze laten zien. Van morgen spraken we over mijn vertrek. In haar brief stond nog dat ik drie maanden bleef. Ze help met met plannen en zo voor mijn twee weken vakantie.. spannend!!! Jullie horen het natuurlijk!!!

2 opmerkingen:

  1. Wat een verhalen je zit echt in een andere wereld. Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja redelijk andere wereld. Ben dankbaar wat ik heb in Nederland. Al was deze reis zeker nodig om alles op een rij te krijgen. En jullie steun. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen