vrijdag 2 mei 2014

Laatste vrijdag op psychische afdeling.

Vandaag ondanks dat het vrijdag is voldoende mee gemaakt. Nu kwam Mosha losser. En vroeg ze me of ik haar kan leren achter de laptop te zitten. Ze wilde een brief uit typen. Net nu ik vrijdag en maandag ergens anders ga werken... ik heb gezegd dat ik haar graag wil helpen. Ook na werk tijd mag het van mij. Ben benieuwd dinsdag neemt ze haar laptop mee.
Vandaag zijn we naar een andere ward afdeling geweest. Dit keer een mannen afdeling. Dat is toch ehm hoog mannen gehalte voor mzungu.  Veel gestaar naar me, voornamelijk van de mannen maar ook van familieleden. De patiënt waarvoor we kwamen had hele verhalen in swahili. Hij keek erg geïnteresseerd naar me en zocht vaak mijn blik op. Uiteindelijk zijn we weg gelopen naar de zusterpost en sprak mosha met andere zusters.  Op gegeven moment zei een zuster in het swahili tegen mij waarop ik zei dat ik geen Swahili spreek was haar reactie dat ze geen Engels tegen mij spreek. Ehm oke dan niet. Merkte al op de afdelingen waar Mosha voor gevraagd werd dat ik vaak genegeerd word. En dat ik niet word voorgesteld. Zeg Mambo en kijk verder mijn ogen uit... weer terug naar de patiënt begon die gelijk tege mij te praten. Waardoor andere lachte. Liep ik maar snel weg. Hij was meer in me geïnteresseerd en liet het nu gelijk overduidelijk blijken. Gelukkig waren we er ook klaar op die afdeling. Het was tegen over mijn nieuwe afdeling..
Wat mij verder opviel was vandaag dat Mosha onzeker is over haar schrijven, dit liet ze duidelijk merken. Ze wil niet voor gek staan. Knap dat ze vroeg of ik haar wil helpen met haar brief op computer. Ze is onzeker en na drie weken heb ik haar vertrouwen gekregen. Ze wil alleen niet dat andere het weten. Waarop ik zei, wat maak het uit! Je wilt leren dat ik goed, laat ze je lekker uitlachen! Waarop de hoofdzuster applaus gaf en zei dat het een goede insteek is als je wat nieuws wil leren. Koste me ook tijd om er maling aan te hebben met mijn eigen schrijven. Vroeger zou ik nooit een openbaren blog bijhouden in verband met mijn dyslectisch. Nu wel...

2 opmerkingen:

  1. Het is altijd leuk om een logboek bij te houden. Snap uiteraard goed dat je misschien vroeger fit niet gedaan x op hebben. Ik zou het nu al niet doen omdat ik mijn belevingen nu 1 maal niet met iedereen kan/wil delen. Dus super knap dat jij dit wil kan en wil. Ik deel het vaak met mijn naasten of zeer goede vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat had ik met de Kilimanjaro blog. Maar zag aan een aantal dat ze er van genoten. Misschien van me vader geërfd het schrijven. Hij is tenslote schrijver. ..

    BeantwoordenVerwijderen