donderdag 8 mei 2014

Hoe blijf ik mezelf en doe ik mijn werk goed!

Gelukkig weet ik inmiddels wat er van mij verwacht word en wat ik zoal moet doen. Vandaag ben ik een aantal keer op de proef gesteld!
Opletten wat Maria doet, hoeveel medicatie ze geeft aan patienten. Ik kan niet alles in de gaten houden, maar gelukkig viel mij soms wel op als ze te weinig medicatie geeft. (of misschien voel ik me te verantwoordelijk?)
Registratie formulier bijhouden.
Datums opschrijven voor de volgende afspraak; Patienten in een andere registratie boek opzoeken om dat de dossier weer eens zoek is; Dossier opruimen en goed opbergen; noem maar op, ik doe het allemaal.

Alleen moet toegeven! Ik heb vandaag toch echt Hapana (nee) gezegd tegen Maria. Toen de hoofdzuster ineens 30 min weg was. En de wachtkamer voller en voller werd. Zei Maria dan doe jij het toch! Schrijf je onder jou naam in de dossier. Ehm Hapana! Vorige keer heb ik het gedaan, wat zegt ze, schrijven maar over wat er boven staat. Was in mijn eerste week, heb ik gedaan.Werd enorm overvallen! Dus nu heb ik zo iets van. Nee ik ben geen dokter, als hun zichzelf als dokter ziet is aan hun. Maar ik doe dat niet. Zeker ook niet omdat ik geen normal gesprek met ze kan hebbn in het Engels/ Swahili.

Ik leer wel mezelf afsluiten, want ze praten zoveel Swahili dat ik soms uren er naast zit en geen idee heb waar ze over praten. Kan ook niet vragen waar hebben jullie het over. Dus ik zit gewoon voor me uit te kijken en verder alles goed observeren hoe de mimiek en non-verbale houdingen zijn. Wel goede oefening! Als er geen patienten zijn, vraag ik soms wl waar ze eht over hebben gehad, of wat er gezegd is. Alhoewel het soms al duidelijk is waar ze het over praten. Waardoor ik al niets meer vraag. En hun schrijven Engels in de dossiers, dus lees soms mee over de schouder. Al staat er vaak het zelfde!

Ik ga nu snel offline, want heb zo workshop en maandag  een congress :) 

2 opmerkingen:

  1. He dochter, goed verhaal zo! Heel sterk dat je je grenzen bewaakt en niet meegaat in de soms wat ruimere taakomschrijving die ze daar hanteren. Heel leerzaam lijkt me. Hou dat vast, vermaak je vooral heel goed en we spreken mekaar weer!
    Groetjes,
    Nico

    BeantwoordenVerwijderen