maandag 12 mei 2014

Nurse day!

Vandaag was de grote dag. Nursing day! Kreeg voor 7.00 een sms dat ik er om 8.00 moest zijn. Ik was er uiteindelijk om 8.15. Ben met de daladala gegaan omdat ik anders nog iets later zou zijn. Was dan waarschijnlijk niet nat geregend. De man van Georgina zat achter de stuur en zijn we naar het stadion/atletiekbaan gegaan. Daar hebben we eerst een rondje  langs de kramen gelopen. Daar kwam ik nog collega’s tegen van Mount Meru ziekenhuis.
Georgina heeft een rondje gedaan om mensen te ontmoeten om nieuw vrijwilligers te kunnen plaatsen. Verder wilde iedereen veel foto’s maken. Mzungu zijn zeker erg leuk of zo. Ach ja doe maar, kan ik ook foto’s van jullie maken. Voordat de president er was, zijn er verschillende optredens geweest en twee mannen die volgens mij entertainde… Ga er van uit, want alles was in het Swahili. Had ik kunnen weten, maar ja was de enige verpleegkundige die op het moment vrijwilligerswerk doe bij Project Abroud. Gelukkig was Georgina erbij, anders was ik denk ik erg snel weg geweest. Uiteindelijk kwam er onwijs veel auto’s binnen en stikte er ineens van de politie en militairen! Voor ik het wist was de auto met de president al voorbij. Heb nu aantal foto’s van de militairen en politie gemaakt. Dacht nu mag het! (volgens mij). Ben ook niet tegen gehouden door ze, dus het mocht!

Nadat de president binnen was, die gaat langs de krampjes. Zijn wij naar bijna de laatste tent gegaan. Om daar de president van dichtbij te zien. Moest helaas bekennen dat ik niet wist wie de president was. En voor je het weet had je zijn hand geschud. Toen dacht ik… Ahhh dat is de president. De foto van dit geweldig moment is helaas erg vaag!!! En inmiddels wel al mijn hand gewassen :’( Wilde hem eigenlijk nooit meer wassen, eten ging moeilijk en andere mensen ontmoeten, die wilde ook je hand. En dan nog wel op de Afrikaanse manier. Trouwens nu ik dit zo opschrijf. President gaf me en idereen om me heen een Nederlands handschud! Misschien toch geen echte Tanzaniaan ;) Georgina vertelde me nog snel wat ik tegen de president moest zeggen als die mij vragen zou stellen. Had ik zo iets van, zeg gewoon hoe ik er overdenkt… Ga echter niet zeggen dat ik hier vrijwilligerswerk om van te leren. Ja oke wat ik niet mee wil nemen naar me eigen land. Nee dat zou ik niet zeggen. Gelukkig bleef het alleen met een hand, en een vraag in het Swahili. Geen idee wat die vroeg! Geantwoord met Nzuri (goed), geen idee of dat oke was.
Na dit speciale moment… Was er erg veel gesproken op het podium! Ontzettend veel gesproken… Zo veel gesproken dat ik in de tussen tijd een zonnesteek heb opgelopen (standaard in me tas: Paraplu en zonnebril, Check!). Tussen de regen buien en bewolking heen. Als de zon schijnt, is die gelijk super heet. Waardoor ik ook 200 foto’s heb gemaakt van deze dag! Tja je moet wat als je 99.9% niet weet waar er over gesproken word. 00.01% is de weinig woorden die ik in Swahili ken met Engelse woorden en door heen. En natuurlijk ook het beetje vertaling wat ik van Georgina heb gehad. Alleen door de lawaai hoorde ik niet altijd wat ze vertelde. Rond 14.10 kwam het verlossing en ging de president weg, en konden wij ook allemaal weg. Voordat je echt weg ging, kwam Georgina weer mensen tegen en om 14.30 dichtbij zaten we in een lokale restaurant. Je zou denken dat ik inmiddels wel gewent bent om als een van de weinig Mzungu aanwezig te zijn, maar dat gestaar… Oke soms staar ik gewoon terug, maar soms denken ze dan weer dat je interesse in ze heb. Terwijl ik gewoon wil winnen die het langst je aan kan staren… Check niet meer staren! Soms moet je wat, als je tafelgasten Swahili met elkaar praten!

Daarna gingen we met de taxi naar het kantoor om mijn kaarten op te halen. Ze vroeg of ik het misschien dinsdag wilde ophalen. Ehm NEE natuurlijk niet. Wacht al een heeeel weekend! IK WIL POST VAN ME VRIENDEN/FAMILIE!!! Dus in de auto onderweg naar haar huis, heb ik heerlijk mijn post gelezen!

Douchen bij Georgina, helaas was het warme water op!!! Ik dapper als ik ben, ik douche wel koud. Ehm oke geprobeerd maar echt niet te doen. Dus ze heeft klein beetje water opgewarmd zodat de kou er vanaf is. En toen verder gedoucht. Had me haar al met shampoo gedaan dus moet het wel afmaken. Zodat ik heerlijk schoon naar het diner kon gaan. In de auto spraken we nog over mijn verblijf. En haar verteld dat ik twee maanden bleef en twee weken vakantie. Dit wist ze niet. Ze dacht dat ik nog twee maanden zou werken. Gek, want toen ik naar andere afdeling zei, vertelde ik dat ik nog 6 weken kan werken. Anders was het nog 10 weken. Ze zei dat ik een sms moest sturen naar Jackie om haar op de hoogte te stellen dat Salma en zij weten dat mijn laatste werkdag 13 juni is! 

Godzijdank had ik daar Wifi. Anders was het een lange avond geweest. Dank lieve vrienden die er even online waren.

Tijdens het wachten in de rij, vroeg Georgina of ze een foto van ons wilde maken, waarop de meisje gelijk een foto ook met haar vriendin er op heb gemaakt. En daarna nog eentje met dat andere meisje er op. Zucht.. Later kwamen ze bij ons aan tafel zitten. Ze spraken niet erg goed Engels, maar ze wilde vrienden worden. Heb ze mijn naam gegeven voor facebook. Krijg steeds meer Tanzanianen vrienden erbij. Even verder bij de rij wilde twee mannen voordringen… Gelukkig ken ik wel wat Swahili. En gek genoeg luisterde ze ook nog. Misschien was het meer om een foto te krijgen. Hij wilde graag met mij op de foto. Waarop ik zei. Ja super een foto met een Mzungu J hahaha Wat wel grappig was, andere mensen vonden goed dat ik die mannen weg stuurde… Tja geduld sluit maar lekker achter aan!!! Niet dat ze dat deden, maar ze waren stukje verder achter mij! HA!!! :P Later begon die tegen mij te praten, maar mijn Swahili en zijn Engels wat niet om een gesprek te voeren!!

Het eten voordat wij mochten gaan eten was bijna alles al op. Een mager kippenpootje!!! Maar ja we mogen niet klagen! Het was een heerlijk kippenpootje! Vanavond kreeg ik ergere hoofdpijn. Waarschijnlijk door dat ik in de velle zon zat en weinig gedronken had. Tja drinken en dan daar naar de wc gaan. Echt misschien heb ik ook wel een wc obsessie. Kan ik de hand van een patient van mijn vorige werk schudden… (sstttt zeg dat maar niet tegen haar, heb natuurlijk nog altijd twee nieren, al kan ik die hier makkelijk verkopen, oke geintje mam!). Rond 20.00 zijn we naar huis gegaan. En Georgina nam drie mensen mee. En zette ze die ergens af. Wel grappig en lief dat ze dat deed. Gelukkig wel vrouwen. Haar man zei later ook nog dat ik best bij ze kon slapen. Ehm onhandig als ik geen andere kleding of uniform bij me heb. Nee gelukkig weer thuis. Even met Salma gesproken en met Jeslyne en Elize. Was wel weer een leuke en interestante dag. Baal nog altijd dat mijn Swahili niet beter op is geworden. Dus nee antwoord op de brief, mijn Swahili is zeker niet beter op geworden! En mijn Swahili boek heb ik uitgeleend aan Belgen die hier nog langere tijd zullen verblijven.
  
ps fotos staan door elkaar, maar dit zijn een aantal fotos van de ochtend!

2 opmerkingen:

  1. Ehm geen idee. Ken hem net zo goed als onze Koning ;) Ook daar kom ik niet op de koffie! Schande eigenlijk, zo'n leuke meid als mij :P

    BeantwoordenVerwijderen