zaterdag 28 juni 2014

Boottocht

Rondom 8.45 aan gekomen op Kilimanjaro 3. Zo heet het bedrijf die ons met de boot terug brengt naar Dar es Salaam. Wazungu gevonden die ons kon vertellen hoe het werkt. Hun reactie: als iedereen opstaat dan op staan en volgen. Alleen de boot moest nog komen...

Samen nog met Maarten de kaarten gekocht voor de boot. Omdat ik geen bewijs had te werken in Arusha moest ik 35dollar betalen en Emaa 15dollar. Ze doen alles voor extra geld!

We stapte rond 10.15 in de boot. Dat is 45 min later dan geboekt. We mochten onze bagage niet mee nemen, dat werd in een kar geplaatst. We haalde snel belangrijke dingen uit de tas. De man zei nog dat het veilig was en niemand er aan zou komen. We hadden geen zit plaatsen meer. Op het voorschip was nog genoeg plek. Daat mochten we zitten nadat de boot vertrokken is. Lokale mensen vinden dat geen fijne plekken. Het was buiten in de zon, door de wind was het er aangenaamd. Ik vond niet erg. En je zag waar je naar toe ging. Lange tijd alleen maar zee om je heen. Af en toe een vissers bootjes. Op gegeven moment zag je hoge gebouwen voor je land zag. Tijdens de rit was het in het begin rustig en uiteindelijk wat meer golven en af en toe ging de voorkant om hoog. Ik voelde het in het begin niet, later voelde ik mijn buik op en neer gaan en wilde het sick bag bijna gebruiken. Achter ons zaten twee mannen die geen Engels spraken en dus kort gesprek gehad. Naast me zat het meisje die we daar ontmoet hebben en ze vertelde dat ze een zwakke maag heeft en vaak ziek word. Ze voelde zich nu beter en gaf aan door dat ze voor zat en alles zag hielp haar.

We waren er rond 12.15 kwamen we aan. Voor we er waten moest iedereen weer van het dek en wachte we binnen voor de deuren geopend werden. Vlak buiten wachten voor onze tas en liepen we naar buiten. Stonden veel taxichauffeur te vragen of je hun service wil gebruiken. We liepen verder weg en zochten ergens om wat te gaan drinken. Een mooi luxe hotel gevonden. Hebben we gelijk geluncht voor we naar de volgende boot gingen. Voor 200shilling kan je naar de overkant.

We hadden ons verwend om niet de daladala te pakken maar een ... geen idee hoe het heet. Zie foto! Die bracht ons voor de deur van onze volgende plek. Sun rise set heet het hier. Rond leiding gehad waar we konden slapen. Verschillende prijzen en hebben gekozen voor de tent. Is 32.000shilling voor twee personen en dan nog hanhanddoeken erbij. Gelukkig want die andere zijn nu echt te vies geworden.

Daar kwamen we de grote groep Namibië tegen. Hartelijke welkom. Hun gaan morgen weer vroeg op de terugweg. Op de dag nog in de zee geweest en op het strand gelijk weer lastig gevallen door verkopers en door meiden die je graag als vriendin of zus willen hebben. Zachte afwijzing doen ze niets. Tja dan maar duidelijk en vertellen dat ik geen nieuwe vrienden zoek zeker mijn telefoonnummer niet geef. Al snel gingen ze weg. Als je een verkoper bij je handdoek heb komen ze als vliegen op je af. In de avond gegeten en de avond afgesloten met Rolf. Nog voetbal gekeken maar om 24.00ging ik naar me bed. Emmanuella kwam wat later rond 2.30 binnen. Korte nacht voor Rolf. En er kater dag voor Emma. Hihi

29juni me laatste dag, een dag im niet te doen en alleen maar genieten van het strand en niets hoeven te willen. Morgen begint voor mij de terug weg naar huis.

3 opmerkingen:

  1. In Indie noemen ze dat een tuktuk. Ben benieuwd naar de naam in Swahili.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In India noemen ze dat een tuktuk. Ben benieuwd naar de naam in Swahili...

    BeantwoordenVerwijderen